dinsdag 29 september 2009

Vakantie Hongarije 2009

zijn we naar Badacsony de tafelbergvulkaan geweest. Het was een steile klim naar boven met een prachtig uitzicht over het Balatonmeer.

We zijn maar niet de wandelroute over de top van de vulkaan gevolgd want dat was een wandeling van een paar uur.
Nog even aan het strand en haventje geweest

en wat gezellige winkeltjes afgestruind en toen weer hop naar huis want Arjo wil toch echt vanavond de BBQ aansteken.
Onderweg bij een benzinepomp wat houtblokken voor een kampvuur gekocht.
Dat vuur was nogal snel aangestoken maar het duurde nog een hele tijd voordat de BBQ eindelijk heet genoeg was
Maar aangezien het hier al veel eerder donker is als thuis moesten we al snel op zoek naar de lichtschakelaars van de tuin. Je raad het al, lang gezocht maar niks gevonden. Dat werd dus toch maar snel in het donker eten.
Maar het smaakte best hoor alleen had pa weer last van gekte! Vanavond heb ik de super macrostand op het fototoestel ontdekt! En heb een aantal foto's van een klein motje dat op mijn hand bleef zitten gemaakt. Is echt wel grappig want je ziet dat hij me gewoon aan zit te kijken.

Maikel maakte me om 3 uur wakker omdat hij wat gehoord had en niet meer durfde te gaan slapen. Dus hij in mijn bed naast Leroy want die had Arjo al naar zijn bed verbannen en toen ben ikke maar bij Raymon op de kamer gaan liggen.

Woensdag 19 augustus

Vanmorgen zijn Raymon en Leroy naar het winkeltje geweest om verse broodjes te kopen. Alles wat hier in de buurt van de broodtrommel heeft gestaan ruikt en smaakt naar potpouri, bah. We hebben de broodtrommel nu ergens onderin de kast buiten bereik van ons eten gezet.

Roept Arjo ineens, wie durft er een kikker uit het zwembad te vangen? Wij allemaal naar buiten, zien we een grote kikker op de bodem van het zwembad heen en weer zwemmen en een klein kikkertje hing tegen de zijkant van het zwembad. Toen we ze er met een schepnet hadden uitgevist zette we ze terug in hun eigen vijvertje waar die grote een hele tijd op de rand heeft zitten uitpuffen van zijn sportieve uitspatting.

Vanmiddag hadden we op de TomTom pretpark ingetikt dus wij Tiny en Louw achterna. Het pretpark bleek een avonturenpark te zijn met een grote rodelbaan. Maikel En Arjo gingen er als eerste in om te kijken hoe hard hij ging. Het bleek dat je zelf je snelheid kon regelen en dus niet zo hard hoefde te gaan wou Leroy het wel met papa proberen. Toen bleek dat Leroy het ook leuk vond en zelfs allleen wilde, ging Raymon het met mij proberen, maar ik moest hem wel beloven te remmen als hij dat vroeg. Al snel had hij de smaak te pakken en ging ook alleen het liefst wel 20x achter elkaar en dan ook nog zonder te remmen! We hebben voor Maikel hiervan een muismat laten maken. Leroy wilde een magneet en Raymon en ik hebben een foto.
Eigenlijk wilde we ook nog gaan boogschieten maar daar moesten we veel te lang wachten, dus maar weer naar de auto en Siofók ingetikt. Dit ligt aan de overkant van het Balatonmeer. ong. recht tegenover Tihany. Het lijkt mij een beetje op het Benidorm van Hongarije maar dan zonder de hoge flats. We hebben hier lekker wat gewinkeld en een edelsteen/ mineraalmuseum bezocht. Maikel heeft hier een kwarts uit Uruguy gekocht en Leroy een paarse steen

Daarna richting strand waar Raymon en Leroy een waterfiets met glijbaan hebben gehuurd. S'avonds met de veerboot over naar Tihany waar we lekker een restaurantje hebben gepikt.

Eenmaal terug in het huisje kwam Raymon me roepen dat ie een groene mot op de badkamerspiegel zag zitten. Dus ikke als een gekske met de fotocamera op supermacrostand naar de badkamer en voila hier het resultaat!

Is wel grappig want nu zie je hem dubbel. Ach ja, je kan maar een tik hebben, toch?!
Donderdag 20 augustus

Maikel en Leroy gingen vanochtend naar het bakkertje maar kwamen al snel weer terug zonder brood. Was gesloten. Toen om 9.30 de koffie opstond zaten we ineens zonder stroom en nadat we in de brief van interhome keken om te bellen kwamen we erachter dat vandaag alles gesloten is omdat het een nationale feestdag is. Gelukkig had Raymon de stoppenkast al snel gevonden.
Toen de schoonmaker kwam vertelde hij dat vandaag alle winkels gesloten zijn en dat er vanavond vuurwerk word afgestoken in Tihany en Balatonfüred.

Raymon heeft vanmiddag uitgevonden hoe het kleine wasmachientje werkt en heeft een wasje gedraaid en opgehangen! Dat heeft ie toch maar mooi weer uitgevonden onze techneut.
Vanmiddag hebben Arjo en de jongens in het zwembad liggen ravotten. Vinden de jongens hardstikke leuk dat gegooi en ondersoppen. Ik sla dan liever even over, mij te wild. Ik lig liever te dobberen op mijn luchtbedje of op mijn gemakske wat baantjes trekken. Vanavond richting Balatonfüred voor het vuurwerk. Toen we Pecsély uitreden stak er vlak voor de auto een jong hertje de weg over. Mooi om te zien en gelukkig zat er genoeg ruimte tussen zodat we er niet tegenaan zijn gereden.
Eenmaal beneden in Balatonfüred op zoek naar een tafeltje voor 5 in een restaurantje. Viel nog niet mee want het was wel heel erg druk met die wijnfeesten en feestdag. Te lange leste wat gevonden. Lekker buiten op het terras met live muziek.

Aan de jongens verteld hoe opa Vincents versie van "in the mood "is. Ze lagen natuurlijk helemaal in een deuk onder de tafel hahaha. Ons geduld werd hier wel heel erg op de proef gesteld en Arjo ging zelfs , jawel, meezingen waarop Maikel natuurlijk weer helemaal slap lag van het lachen. We hebben zo'n 3 kwartier!!!! op onze drankjes moeten wachten en geloof me dan heb je voortaan echt dorst hoor. Op het eten moesten we 1,5 uur wachten. Je zou denken dat we dan wel iets HEEL bijzonders hebben gekregen maar dat valt dan toch weer tegen...Maar ongeveer gelijk met toen we eten kregen barste ook het vuurwerk los. Nog een geluk dat we het prima konden zien vanaf ons tafeltje. Toen we weer thuiskwamen zat er een knalgroene kikker op de hordeur.

Het was alweer 12uur en zijn kort daarna ons bedje ingedoken.

Vrijdag 21 augustus

Het zonneke staat hoog aan de hemel en we hebben de hele dag een beetje rond en in het zwembad rondgehangen.Raymon en Leroy hebben even vuurtje gestookt in de vuurplaats maar kwamen er al snel achter dat je dat beter niet overdag kan doen als het toch al zo heet is.
Waarna ze toch maar snel het zwembad indoken

En wat beestjes uit de tuin op de foto gezet.

Aan het einde van de middag boodschappen gaan doen bij de grote Spar in Vesprém want Maikel wil graag naar het winkeltje om nieuwe oortjes en een luidspreker voor zijn telefoon te kopen.

En hoe krijg je mij chagerijnig...? Met zijn 5ven de supermarkt ingaan voor een paar simpele gewone boodschappen. Daar dan 1,5 uur over doen. Niet kunnen vinden waar je eigenlijk voor komt n. l. appelmoes en saté. Bij de kassa aankomen en NET alles op de band hebben gezet en dan .... KASSA KAPOT! Wachten, wachten, wachten. Dan maar weer allesw terug in de kar en op naar de volgende kassa. Snel naar een andere winkel voor appelmoes en saté. De Lidl deze keer, alle heren in de auto laten zitten en als een joefke door de winkel geraced en er dan achter komen dat ook hier niks voor me hebben. Dan maar terug naar huis met aardappelpuree, groente en vlees. Aardappelpuree is dus echt niet weg te krijgen zonder jus of appelmoes, dus heb ik alleen wat groente op. Maar vooruit, das goed voor de lijn.

We zaten vanavond lekker in de bank toen we ineens Japie achter ons zagen zittenMaar snel gevangen en buiten gezet.

Arjo en Maikel hebben nog een dvdtje van Harry Potter gekeken en Raymon heeft zijn vliegtuig in elkaar gezet.

Zaterdag 22 augustus
Druk programma vandaag. Eerst naar Keszthely om het kasteel te bezichtigen.

Binnen moesten we van die hele hippe oversloffen aan.

We leken wel op Donald Duck! We hadden zo wel gelijk de vloer geboend. Thuis ook maar eens naast de voordeur leggen....Het was een mooi museum met veel schilderijen en portretten en antieke inboedel.

In de tuin was een grote fontein en een aantal oude graven.

Een loei van een bibliotheek compleet met trap en geheime deur waar z.g. boeken op zaten zodat hij niet opviel. Een groot deel van het kasteel was nog in gebruik.
Aangezien wij niet echt van die museum mensen zijn die de dingen echt uren kunnen gaan bestuderen, hadden we het al vrij vlot gezien en onze ronde gelopen.
Daarna op weg naar de ruïne van Szigliget. Onderweg nog ergens gestopt waar we een mooi uitzicht hadden op de Tafelvulkaan Badacsony

Het was een behoorlijke steile klim naar boven. Gelukkig niet zo heel erg ver, maar ver genoeg om erachter te komen dat ik totaal geen conditie heb.
Bovenop de binnenplaats mocht je schieten met een groot geweer waar dan een vlam en een rotknal uitkwam. Raymon heeft nog 3 lege hulzen meegenomen. De jongens wilde niet schieten maar hebben wel met sterren of eigenlijk meer kruizen naar een houten bord gesmeten waar ze dan lekker in bleven steken. De mensen daar hadden ook van die oude kleren aan. .

Daarna zijn Leroy en ik helemaal naar boven in de ruïne geklommen. Vanaf hier hadden we een mooi uitzicht over het Balatonmeer en de omgeving.

Alleen jammer dat het steeds meer bewolkt werd .

Bij een winkeltje een panfluit gekocht ( waar totaal geen geluid in zit)

Onderaan de weg bij de ruïne heerlijk gegeten voor 30 euro incl. de drankjes.

Toen weer de hele rit terug via een 2baans kronkelweggetje door allerlei oude boerendorpjes. Het was al donker toen we weer thuiskwamen. De afstand naar Keszthely is maar 60 km, maar je kon er dus echt niet doorrijden. Eenmaal thuis begon het nog harder te waaien en uiteindelijk ook te regenen. In de verte hoorde we uiteindelijk wat gerommel maar verder viel het toch nog wel mee.

Zondag 23 augustus

Om 9.30 uur ging de bel. Een man kwam de bestelling snaps bezorgen, want wij waren toch de personen van de bus die hiervoor geparkeerd stond? Niet dus, hij moest bij de buren zijn.
Het waait nog steeds behoorlijk maar het zonneke laat zich regelmatig zien. We besluiten om naar de grotten van Tapolca te gaan. Af en toe word je echt helemaal simpel van van dat geruzie van de jongens ze, pffff en eigenlijk gaat het nooit ergens over. Zitten ze tegen elkaar te zieken om het zieken...Vandaag dus ook weer. In Tapolca aangekomen eerst maar weer eens gaan pinnen. Na de kermis en braderie te zijn overgelopen kwamen we bij een feesttent waar een metalbandje aan het soundchecken was. Toen ze eenmaal voor het echie begonnen wisselde de zanger tijdens de nummers het grunge met gewone zang af. Na de gezichten van de kids bekeken te hebben dronken we maar snel ons pilske op want zelfs onze Maikel vond het niks.
Op de braderie werden een soort broodjes gebakken. Ze draaiden een lange sliert deeg om een ijzeren koker en dat werd dan zo gebakken.Als ze bijna klaar waren ging er nog wat suiker overheen en dan kon je dus zo'n holle koker kopen. Ze waren wel lekker en hadden iets van wentelteefjes weg.Daarna in de rij voor de grot. Dit schoot echt voor geen meter op. Nadat we de tickets eindelijk hadden gekocht moesten we eerst boven nog een hele tijd wachten . Weer een half uur later moesten we via een trap naar beneden de grot in. Het was hier zo'n 20 graden maar ontzettend benauwd. Toen we eindelijk aan de beurt waren bij de bootjes moesten we splitsen. Arjo en Leroy in 1 bootje en Maikel, Raymon en ik een het volgende.We moesten zelf roeien met 1 peddel. Aangezien ik voorin dat bootje zat en Raymon graag wilde roeien moesten we in dat kleine wiebelbootje overstappen. Op sommige plekken was het zo smal dat je er niet kon peddelen maar je je aan de kant van de rots moest afzetten om zo verder te komen. Al bij al vonden we de grot van Tapolca erg tegenvallen. Eenmaal weer buiten was in de feesttent de grungeherrie verwisseld in volksdansen.Daarna weer terug naar Tihany om een hapje te eten. In het huis was ik op de bank in slaap gesukkeld en toen ik eenmaal wakker werd kon ik niet meer omhoog van de pijn in mijn rug. Toen maar naar mijn bedje gestrompeld.

Maandag 24 augustus

Niet zo lekker geslapen vannacht. Mijn rug deed verrekte pijn dus sliep ik al licht. Om half 4 wakker van Arjo want hij had een hypo, ben maar mee de keuken in gegaan want ik hoorde dat het niet zo goed ging. Hij kon de appels niet vinden die gewoon op tafel lagen. Eenmaal weer in slaap gesukkeld staat Maikel ineens aan mijn bed. Of ik de stoelen wel voor de hordeuren had gezet. Weer wat later gingen die honden van hier tegenover weer tekeer. Die blaffen volgens mioj echt al om een scheet. Lekker nachtje dus. Gelukkig ging het vanmorgen weer wat beter met m'n rug en na het ontbijt lekker in het zwembad gepoedeld. Het zonneke laat zich nu steeds vaker zien. Later weer naar Balatonfüred. Toen Arjo de auto parkeerde botste hij tegen een verkeersbord aan met de achterbumper. Nu zit er een scheurtje in, ennuh... de sensor had toch echt gepiept. Maar ja. We hebben over de promenade gelopen vanaf het jachthaventje. Waar je niet mocht komen, het haventje was helemaal afgezet met hekken

Door langs de grote fontein waar Leroy het niet kon laten om er met kleren en al middenin te gaan staan en de bronzen standbeelden. Hier kon je waterfietsjes huren in de vorm van een walvis. Heel opvallend was het ernorme aantal zwanen, die dan ook door iedereen gevoerd werden

Wat ik wel raar vind is dat je hier nergens een gewoon strandje hebt waar je het water kunt ingaan. Die zij necht alleen voor de mensen uit Hotels en appartementen. Zodoende kwamen we toch weer uit op het strandje waar we al eerder waren geweest. We moesten weer entree betalen en kregen een polsbandje om. We dachten dat we daarmee ook in het afgeschermde zwembad met glijbanen mochten maar helaas ook dat mocht niet. De jongens hebben weer een waterfiets met glijbaan gehuurd. Richting de auto kwamen we langs een ijscokraampje en hebben de jongens een softIJSJE op. Ze waren echt supergroot. De toeter van ijs was wel zo'n 15cm lang! Nog een geluk dat ie niet omviel.
Dinsdag 25 augustus
Eerst weer lekker gezwommen en na het eten heeft Arjo Raymon Leroy en mij naar Balatonfüred gebracht waar wij fietsen gingen huren. Arjo en Maikel gingen door naar Basconymaj om een tatoo te laten zetten. aangezien deze klus zo'n 3 uur zou gaan duren en ik geen zin had om zo lang te moeten wachten daar, zijn wij lekker gaan fietsen. Nou ja lekker... mijn stuitje doet nog steeds behoorlijk zeer dus echt lekker zat ik niet op die fiets. Eerst een stuk naar boven gefietst waar we langs een kartbaan kwamen. Dat zag Raymon wel zitten dus daar gaan we later op de dag naar terug. Eerst maar weer naar beneden over de promenade want ze waren die ijsco's van gister nog niet vergeten.

Raymon kon hier lekker slippen met zijn fiets op al die kleine steentjes.

Toen bij de grote fontein gestopt waar de heren hun trui uittrokken en hoppa midden tussen de sproeiers gingen staan/liggen. Ze hebben zich prima vermaakt. Arjo belde dat hij pas om 18 uur aan de beurt was. Das dus lang wachten voor onze Maikel die mee ging om Arjo's handje vast te houden. Daarna verdergefietst om te kijken of we strandjes tegen kwamen waar we zo op konden. We fietste langs campings en Hotels maar nergens was er een strandje waar je zo op kon. Uiteindelijk kwamen we in Tihany bij een strandje of eigenlijk meer een steigertje waar je via een trapje het water in kon. Raymon en Leroy zijn gaan zwemmen en ik heb lekker met m'n voetjes bungelend in het water mijn krantje zitten lezen. Nadat we om 18 uur de fietsen weer hadden ingeleverd zijn we op ons gemakske een hapje gaan eten en naar Arjo ge-smst of het al pijn deed. Kreeg al snel een smsje terug met" ja!". Nog wat gaan flipperen en airhockeyen. Rond 8ten belde Arjo op dat het klaar was en dat ze richting ons zouden komen. Raymon is nog snel gaan karten

daarna liepen we vast naar boven waar hij ons zou oppikken. Het is een flinke plakplaat geworden en Maikel heeft er wat foto's van gemaakt en gefilmd.
Woensdag 26 augustus
Vast wat spullen die we toch niet meer nodig hebben ingepakt en het laatste wasje hier gedraaid. Ik spaar de rest wel op voor thuis. Echt schoon is het toch pas als het in een normale wasmachine is geweest. Arjo en Raymon zijn vanmorgen naar het winkeltje geweest terwijl wij nog lekker buiten zaten. Arjo mag nou toch niet in de zon met zijn tatoo.
Vanmiddag gingen we naar Monosló Hegvestii.

Dat is een basalt vulkaan. Komen we daar aan ben ik m'n fototoestel en filmcamera vergeten gr%#*!!! Toen maar met m'n telefoon aan de slag. Het zag er wel heel apart uit met allemaal groeven in de berg. Dit was maar aan 1 kant van de berg. Er groeide zelfs een boom tegen die berg aan met zijn wortels tussen de groeven. We konden weer met zo'n lekker ongelijk trappetje naar het hoogste gedeelte van de vulkaan klimmen. Lekker heet natuurlijk. Raymon hield het voor gezien en bleef beneden op ons wachten. Wij wel naar boven maar daar was eigenlijk niet zoveel te zien. Alleen het uitzicht naar het Balatonmeer en 2 mooie grote vlinders ( had helaas m'n fototoestel met macrostand niet bij ) Dan Arjo er maar op de gevoelige plaat zetten hahaha

Toen maar weer naar beneden wat gaan drinken.

Het was wel bijzonder om te zien maar om hier nou entree voor te vragen... Hoeven we bij de roestelberg toch ook niet.Zijn er wel achter dat ze in Hongarije al snel ergens geld voor vragen en ook de naam museum gebruiken ze al snel voor een kleine verzameling waar dan natuurlijk ook weer een prijskaartje aanhangt. Nou ja, ze vragen niet zoveel hoor. Toen door de heuvels teruggereden naar Balatonfüred waar Arjo en de jongens nog een keer hebben gekart. Raymon was weer helemaal in z'n nopjes en ook Leroy wist het gaspedaal te vinden en ging behoorlijk snel. Dat terwijl hij er eigenlijk nog niet in mocht omdat ze hem te klein vonden. Bang is tie in ieder geval niet. Daarna bij een internetcafé wat gaan drinken. Konden we gelijk op zoek waar die kermis ook weer was die ik thuis op de computer had gevonden. Terwijl ik internet aan het afstruinen was had Arjo vast een "pilsje"voor mij besteld. Ahum, het was een hele liter!!! Het leek wel een emmer die ik moest wegwerken..maar gelukt uiteraard ;-)
Omdat Maikel morgen jarig mag hij zeggen wat we morgen gaan doen en hij wil graag naar de kermis Dohany Vidampark in Balatonlelle. Is maar 40 km. maar we moeten wel met de veerboot vanaf Tihany overvaren. We moeten nog wel even kijken hoe laat de laatste veerboot terug gaat. Het park is open van 17 tot 23 uur maar zo lang willen we nu ook weer niet blijven. Morgen dus even verder kijken.

Donderdag 27 augustus
Hieperdepiep! Maikel is jarig en word alweer 14 jaar. Eerst lekker rustig aan gedaan Beetje zonnen, beetje zwemmen. Om 15.30 op weg naar Balatonlelle. Met de veerboot over. Eenmaal aangekomen blijkt Dohany Vidampark niet meer te zijn dan een hele kleine kermis. Niks 50 atracties die op de website werden beloofd maar nog minder dan de kermis in Waalwijk. Hij ging ook pas om 18 uur open i.p.v. 17 uur.
De jongens zijn een aantal keren in de botsautootjes geweest. Ging er behoorlijk hard aan toe. Maikels pols deed zeer, Raymon hoorde zijn nek kraken en Leroy tetste met zijn gezicht op het stuur. Daarna nog in een klein achtbaantje.

Maikel is nog in de XXL geweest, een groot hoog ronddraaiend ding.
Het ritje duurde behoorlijk lang maar of hij daar nou zo blij mee was...Hij was n.l. behoorlijk misselijk toen hij eruit kwam. Van de zogenaamde pretparken hier in Hongarije moet je vooral niet te veel verwachten. Moet nog echt groeien denk ik. We kwamen ook nog langs een HardRock café maar die was jammer genoeg gesloten, anders had Maikel een T-shirt gehad . Weer met de veerboot terug maar nu stikte het van de muggen dus zijn we lekker in de auto blijven zitten. Doorgereden naar een oud stukje van Tihany dat zo gezellig is aangekleed . Hier hebben we nog een keertje lekker gegeten.

Raymon was al snel behoorlijk winderig van die goulashsoep. Arjo dacht nog even een lekker stukje paprika uit het potje sambal te eten maar al snel kreeg hij een knalrode kop, sprongen de tranen in zijn ogen en kwam er zowat rook uit zijn oren.

Vanavond op tijd ons mandje in want het is de bedoeling dat we morgen nog wat gaan zwemmen en dan snel gaan pakken en ruimen zodat we om 15 á 15.30 kunnen vertrekken richting huis.

Vrijdag 28 augustus
Laatste dag in Hongarije. Vanmorgen nog lekker gezwommen en in het zonneke gelegen

Raymon heeft gestofzuigd en Leroy gedweild en Maikel heeft de afwas voor zijn rekening genomen. De spullen waren al snel ingepakt. Zo gestrest als ik thuis in de auto stapte zo relaxed was het nu. Om 14.30 hadden we de sleutel ingeleverd en de borg teruggekregen. Daarna opweg naar huis. Het eerste stuk in Hongarije duurde natuurlijk weer heel lang. Ruim 2 uur op 100 km. We zijn expres zo vroeg vertrokken zodat we dit stuk konden rijden als het nog licht is. Duitsland schoot lekker op. Onderweg hebben we gelukkig maar een paar regendruppels gezien. Op het laatste stukje bij Den Bosch hadden we nog een omleiding. Ze waren z'n best aan de weg bezig. Om 4 uur waren we thuis. De jongens gingen gelijk door naar bed maar even later kwam Leroy met een heel verbaasd gezicht en in zijn hand een grote zak snoep weer naar beneden.Wij hebben allemaal een grote zak snoep op bed liggen zei hij, ik denk dat oma dat heeft gedaan...Toen lekker naar bed in ons eigen mandje.

Zaterdag 29 augustus
Om 9 uur ons bedje uit want we moesten onze Shag gaan halen!!! De jongens wilde natuurlijk allemaal mee. In Heesch aangekomenkwam onze Shaggie ons al snel lachend ( ja, ze kan echt lachen!)tegemoet. Maar bleeh wat een stank!! Ik durfde haar bijna niet te aaien, ze stonk echt een uur in de wind. In de auto hebben we met de raampjes open gereden want ik werd gewoon misselijk van die lucht. Gelijk doorgereden naar Pet's place voor anti vlooien shampoo. Thuis gelijk de hond mee naar boven geloodst om haar eens goed te wassen. We zette de waterstraal op d'r rug en de bruine bagger liep er met stralen vanaf. Daarna lekker gekamd en nu is ze weer lekker zacht en fris.Toen we weer beneden kwamen kregen we onverwacht "visite". De achterdeur stond open en er kwam een postduif op zijn gemakske binnenlopen en ging bovenop de tv zitten.
Bleef hier een tijdje zitten en liep toen weer naar buiten waar ik hem wat eten en drinken heb gegeven. Ik hoop dat het beter met hem afloopt dan met de duif die hier zo'n 7 jaar geleden steeds binnen kwam wandelen. Die is n.l. op een dag opgevreten door een kat. Er lagen toen alleen nog een hoop veren tussen mijn planten. Zielig! Morgen Kieleke nog bij ons Esther halen en dan zijn we weer compleet. Ook altijd fijn om weer thuis te zijn.

Ps. Na een paar dagen kwamen we er achter dat we hadden nog een leuk souvenier meegebracht uit Hongarije hadden meegebracht.... LUIZEN bah jakkes nog weken aan het behandelen geweest!!!!!!!!

Vrijdag 14 augustus

Vandaag is de grote dag! Vanmorgen vroeg ons Shagske weggebracht naar Heesch. Daar aangekomen konden ze de kaart niet vinden, bleek dat we de verkeerde datum hadden doorgegeven n.l. de 15de. Gelukkig mocht ze toch blijven. Toen we mee naar het hok liepen ging ze even naar buiten en toen weer snel naar binnen. Toen we wegliepen hoorde we haar piepen en blaffen. Niet zo leuk weggaan als vorig jaar dus. Dat ging heel anders, we kregen toen niet eens de kans om haar nog een knuffel te geven want ze wist niet hoe snel ze naar buiten moest komen om te gaan ravotten. Daarna snel naar huis want ik had het nog druk druk druk. Boodschappen hier, poetsen daar, plantjes water geven en ik moest zelfs de koffers nog inpakken. Om 20.30 wasren we eindelijk zover en kon ik met een knalrode kop van de hitte in de auto stappen. Nog even langs ons thuis afscheid nemen en daarna begon de reis. De jongens hebben in de auto nog 2 films gekeken en toen vielen ze om de beurt in slaap. Raymon heeft volgens mij het record auto slapen verbroken. Hij werd pas de volgende morgen om 9.30 wakker. We waren toen inmiddels bijna in Oostenrijk.

Zaterdag 15 augustus

Vanmorgen eerst even naar tante Jol ge-smst want die is vandaag jarig. Arjo heeft vannacht 2x de auto aan de kant gezet om zijn ogen even dicht te doen, maar als hij bij elkaar zo'n 2,5 uur heeft geslapen is het denk ik al veel. We zaten dan ook al snel aan de Hongaarse grens. Vanaf hier was het nog zo'n 170 km naar Balatonfüred waar we de sleutel moesten ophalen. Over dit stuk hebben we zo'n 3 uur gedaan en niet omdat het nou zo druk was want dat viel reuze mee. Maar er moest een heel groot gedeelte worden afgelegd op een 2baansweg door kleine dorpjes en boerengehuchten. Op een gegeven moment moesten we stoppen bij een treinovergang en dat duurde behoorlijk lang. Dit kwam trouwens niet omdat de trein zoveel wagonnetjes had. Nee, het was een bijna of misschien wel helemaal antiek treintje die met een slakkegangetje over de rails tufte. Een klein stukje verder reden we het treintje weer voorbij.
Al bij al is de reis super verlopen en kwamen we om half 2 al bij het Interhome adres i.p.v. 4 uur. Gelukkig was het kantoor(tje) open en kregen we de sleutel al mee. Gelijk maar de eerste boodschappen gedaan in de naastgelegen supermarkt en een zwemshort voor Arjo en zonnebrand gekocht( was ik vergeten mee te nemen). Daarna op zoek naar ons huisje in Pecsély. Gelukkig wezen Tiny en Louw ons grver, pestpokkezooitje ons de weg.

Pecsély is een klein dorpje op de heuvel boven het Balatonmeer met een eigen snapsbrouwerij. Toen we bij het huis aankwamen waren de schoonmakers er nog in bezig en hadden nog een half uurtje werk maar ze vonden het geen probleem dat we er al waren. Wij gingen intussen de tuin vast verkennen. Tjeetje wat een lel!!!

Met 3 vijvers, een zwembad, grote picknicktafel, speeltuin,

loungeset in het tuinhuisje, vuurplaats, barbeque en appelbomen. Ook zijn er veel vlinders in de tuin te vinden. Toen we bij de achterste vijver gingen kijken zagen we 2 slangetjes in het water en een grote kikker. Nadat de schoonmaker had uitgelegd hoe de boel hier op slot moet en was vertrokken gingen we het huis verkennen. Deze villa is echt heel gezellig aangekleed en heeft een hele warme uitstraling. Ook zijn er 2 serres met ieder een gezellig zitje. Die aan de voorkant van het huis is wel erg warm want daar staat bijna de hele dag de zon op. Vanaf de serre aan de achterkant van het huis heb je een prachtig uitzicht over de tuin. We hebben hier maar 2 slaapkamers en het 4de bed hebben ze in de woonkamer gezet. Eigenlijk was het de bedoeling dat Leroy hier zou slapen maar toen het eenmaal bedtijd was hebben we het bed toch maar bij ons op de slaapkamer gezet. Wel zo gezellig voor Leroy